Στην καραντίνα που ξεκίνησε με το κλείσιμο των θεάτρων τον Νοέμβριο, οι κλειστοί συναυλιακοί χώροι δεν πρόλαβαν να ανοίξουν ποτέ, μια νέα πρόταση έκανε την εμφάνισή της: το live streaming. Οι άνθρωποι του θεάτρου και της μουσικής ερμηνεύουν ζωντανά για όλους εμάς, που μέσω από τις οθόνες μας ρουφάμε εικόνες και νότες, έναντι χαμηλού, είναι η αλήθεια στις περισσότερες περιπτώσεις, αντιτίμου.
Κόρα Καρβούνη: «Δεν μπορείς να φανταστείς πόσα μηνύματα έλαβα από τον κόσμο»
Έπαιξα την «Ευρυδίκη» δύο φορές σε live streaming. Ήταν πολύ περίεργο και, δεν σου κρύβω, και κάπως λυπηρό γιατί ενώ μας έβλεπαν χιλιάδες μάτια ήμασταν μόνο με τις κάμερες. Από την άλλη παρότι ήταν στενάχωρο ταυτοχρόνως ήταν και πολύ συγκινητικό. Ήταν πολύ διττά τα συναισθήματα που είχα. Εκεί που ένιωσα άσχημα ήταν το τέλος, δηλαδή στην υπόκλιση.
Όταν παίζουμε με κοινό υπάρχει μια ενέργεια που εκπορεύεται από τη σκηνή ενώ και εμείς πάνω στη σκηνή προσλαμβάνουμε από το κοινό πώς εκείνο δέχεται την παράσταση. Αυτό το δούναι και λαβείν ενέργειας μεταξύ κοινού και σκηνής δεν υπήρχε.
Από την άλλη είναι αντίβαρο η σκέψη ότι μπορέσαμε μέσα στην πανδημία να κάνουμε σε πραγματικό χρόνο την παράσταση και έτσι δόθηκε η δυνατότητα στους θεατές να «μπουν» στο θέατρο.
Είναι μεγάλη η πρόκληση· προσπάθησα να συγκεντρωθώ πάρα πολύ και να πω την ιστορία, να παίξω την παράσταση για όλους αυτούς τους ανθρώπους που δεν μπορούν να πουν να έρθουν.
Δεν μπορείς να φανταστείς πόσα μηνύματα έλαβα από τον κόσμο, μετά την παράσταση και πόση ανάγκη υπήρχε για θέατρο. Ο κόσμος μας ευχαριστούσε που, έστω και έτσι, είδε θέατρο. Υπήρξαν βέβαια και άλλοι που δεν θέλησαν να το δουν γιατί προτιμούν να το δουν κανονικά.Δεν φοβήθηκα ποτέ ότι θα γίνει το αντίθετο, ο κόσμος θέλει να δει την παράσταση απο κοντά.
Όμως το live streaming μπορεί να εδραιωθεί για όσους ζουν εκτός Αθηνών και για ανθρώπους που δεν μπορούν να έρθουν στο θέατρο για λόγους υγείας. Από αυτή την άποψη, θα βγει κάτι καλό.
Γιώργος Παπαγεωργίου: «Ο θεατής απόλαυσε μια δουλειά συνόλου»
Είχα ξεκινήσει πρόβες στην αρχή της σεζόν για να παίξει ξανά ο «Αρίστος» στο Άνεσις. Πηγαίναμε και κάναμε τις πρόβες μας γιατί είχαμε και μια αντικατάσταση στη διανομή αλλά κάθε λίγο έσκαγε μια νέα πληροφορία για εάν, πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις θα λειτουργούσαν τα θέατρα. Μας είχε πιάσει απελπισία αλλά παρ’ όλα αυτά συνεχίζαμε να κάνουμε πρόβες. Κάποια στιγμή με πήρε ο Δημήτρης Τάρλοου και μου λέει ότι θα ήθελε να κάνει κάποιες live streaming παραστάσεις με επιλεγμένες παραγωγές, κάποιες δικές του και κάποιες που εκτιμά και θεωρεί ότι ταιριάζουν στο προφίλ του θεάτρου Πορεία. Με το χέρι στην καρδιά το βρήκα πολύ τιμητικό.
Δεν θα έκανα live streaming τον «Αρίστο» παρά μόνο σε συνθήκη όπως αυτή που πρόσφερε το θέατρο Πορεία. Το λέω πολύ συνειδητά αυτό. Για εμένα, το Πορεία ήταν το θέατρο που φέτος έκανε με τους σωστούς, επαγγελματικούς και πολύ υψηλών προδιαγραφών όρους live streaming. Με τον τρόπο που έγινε στο Πορεία το live streaming είναι κάτι πολύ ακριβό και δύσκολο να γίνει όμως για μένα είναι το μοναδικό θέατρο που όντως έφερε κοντά τον θεατή στη θεατρική πράξη. Το live streming έγινε με ένα εξαιρετικό crew, με τη συνεργασία μου έναν τηλεσκηνοθέτη και με τρεις καμεραμάν. Ο θεατής απόλαυσε μια δουλειά συνόλου. Αλλά και για εμάς ήταν μια πολύ δημιουργική διαδικασία.
Από την στιγμή που είχα την πρόταση, οι πρόβες έγιναν αποκλειστικά για το live streaming και πλέον σκηνοθετούσα τους ηθοποιούς με άξονα την κάμερα.
Στις αρχές ήταν λίγο περίεργο αλλά μετά μου είπαν οι ηθοποιοί, που άλλωστε έζησαν την παράσταση, ότι ήταν και γι’ αυτούς πολύ δημιουργικό. Αντί να κοιτάς τον θεατή, κοιτάς την κάμερα αλλά ξέρεις ότι μέσα από αυτή την κάμερα επικοινωνείς με χιλιάδες θεατές από όλο τον κόσμο.
Έπαιρναν θεατές στο θέατρο, που την ώρα του live streaming λειτουργούσε με προσωπικό ασφαλείας, και έλεγαν ότι ήθελαν να συγχαρούν τους ηθοποιούς, ότι είχαν σηκωθεί όρθιοι στο σπίτι τους μπροστά από την οθόνη και τους χειροκροτούσαν. Είναι απίστευτα συγκινητικό αυτό.
Το ζωντανό θέατρο δεν μπορεί να υποκατασταθεί από τίποτα. Με το live streaming όμως δίνεται η δυνατότητα σε θεατές, που ούτως ή άλλως δεν θα μπορούσαν να παρευρεθούν στο θέατρο, να δουν μια παράσταση.
Λίνα Ρόκου, 25.2.2021
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ: bovary.gr