Γιατί αποδέχτηκες την πρόταση του σκηνοθέτη Άρη Μπινιάρη να παίξεις τον ρόλο Βία στον Προμηθέα Δεσμώτη;
Οι προηγούμενοι μήνες της καραντίνας ήταν αρκετά δύσκολοι, όλοι και ολα είχαν μπει με έναν περίεργο τροπο στον πάγο. Βρέθηκα να περνάω τους τελευταίους μήνες της καραντίνα στο νησί μου στη Χίο και τρωγόμουν κυριολεκτικά με τα ρούχα μου μην μπορώντας να αποδεχθώ την κατάσταση που είχα μπροστα μου . Η πρόταση του Άρη ήρθε ακριβώς τη στιγμή που είπα στον εαυτού μου “δεν πειραζει” , ακριβώς τη στιγμή που αποδέχτηκα την νέα πραγματικότητα και είδα ότι και μέσα σε αυτή τη συνθήκη μπορεί να υπάρξει ένα κάποιο φως, χτύπησε το τηλέφωνο .
Ως θεατης θαύμαζα τη δουλεία του Άρη και της ομάδας του, καθώς και την έντονη ενέργεια που κατεβαίνει από την σκηνη κατα τη διάρκεια των παραστάσεων του. Όταν λοιπόν μου έγινε η πρόταση την αποδέχτηκα με μεγάλη χαρά .
Όσο για την επιλογη της «Βίας», για να είμαι ειλικρινής παραμένει ακόμα ενα ερωτηματικό. Είναι μια πρόκληση καθώς πίστευα ότι είναι κάτι μακριά από μένα. Αν θέλεις με φόβιζε με έναν τροπο να αγγίξω αυτές τις περιοχές αλλά τελικά ανακάλυψα ότι αυτά τα σκοτάδια μας μπορεί να είναι πολύ ελκυστικά .
Στο έργο του Αισχύλου, η Βία επιτελεί έναν πολύ συγκεκριμένο ρόλο . Είναι το εκτελεστικό όργανο της εξουσίας με στόχο να οδηγήσει τον Επαναστάτη Προμηθέα στον τόπο του μαρτυρίου του - και το πράττει .
Η ίδια η μελέτη της έννοιας της “βίας” μου ασκεί μεγάλη γοητεία. Την βλέπω σαν μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και επιλογή, άλλοτε συνειδητή και άλλοτε ασυνείδητη .
Η βία είναι ένα χαρτί που όλοι κρατάμε στα χέρια μας , το ερώτημα είναι αν θέλεις ή όχι να το χρησιμοποιήσεις.
Πιστεύεις ότι το συγκεκριμένο κείμενο, που “χτυπάει” την εξουσία είναι πραγματικά σύγχρονο;
Αν αναλογιστούμε ότι το «λάθος» του Προμηθέα είναι να στραφεί ενάντια στις προσταγές του πατέρα των θεών και να δώσει το δώρο της φωτιάς στους θνητούς για να τους σώσει από την καταστροφή που έπεται οδηγώντας τον στην τιμωρία του, καταλαβαίνουμε ότι μιλάμε για ενα κείμενο πραγματικά σύγχρονο. Ένα έργο που έχει γραφτεί για το τώρα και το αύριο μας . Είναι μια ιστορία που βλέπω να επαναλαμβάνεται μέσα στα χρόνια, να επαναλαμβάνεται συνεχώς μέσα στη σύγχρονη ιστορία .
Ο Προμηθέας μπορεί να είναι ο κάθε άνθρωπος που τολμάει να εναντιωθεί στις παράλογες προσταγές των καιρών μας χωρίς να σκεφθεί το τίμημα , καθένας που τολμάει να θυσιάσει κάτι δικό του για το κοινό καλό.
Πιστεύω σε αυτό το έργο , γιατί θέλω να πιστεύω στους σύγχρονους Προμηθείς.
Πιστεύεις ότι οι κυβερνήσεις σε περιόδους κρίσης βρίσκουν τρόπους για να καταπατούν τα εργασιακά και τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Πιστεύω ότι σε δύσκολες περιόδους όπως είναι αυτή που ζούμε τώρα η εξουσία είναι πρόθυμη να θυσιάσει πολλά προκειμένου να κρατήσει και να διατηρήσει τη δύναμη της. Στο βωμό αυτού ακριβώς του κέρδους γίνονται τέρατα. Οποιοσδήποτε στρέψει το βλέμμα σε αυτά που συμβαίνουν καθημερινά γύρω του μπορεί να δει τέτοια παραδείγματα, ακόμα και αν αυτά βαφτίζονται ως μέριμνα, φροντίδα ή θυσίες για το κοινό καλό.
Όπως στη τραγωδία του Αισχύλου έτσι και στο σήμερα το ερώτημα παραμένει:
Θα σκύψεις το κεφάλι απέναντι στην παράλογη εξουσία ή θα κάνεις κάτι δραστικό γι’αυτό;
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σου σχέδια, μετά (;) την εποχή του κορωνοϊού;
Αν έχω πάρει ένα μάθημα μετά την πρώτη μας αναμέτρηση με αυτή την πανδημία είναι να ζω και να σκέφτομαι όσο αυτό είναι δυνατόν στο τώρα .
Αναλογιζόμενος ότι μέσα σε λίγες μέρες, ότι σχέδια και αν έκαναν οι άνθρωποι και οι επαγγελματίες του κλάδου μας ναυάγησαν, η μόνη σκέψη που κάνω αυτή τη στιγμή είναι να ολοκληρώσουμε με επιτυχία την πορεία του Προμηθέα και ελπίζω ο χειμώνας που έρχεται να μας βρει και πάλι θεατές και ηθοποιούς από κοντά στο θέατρο.
artandpress.gr, 2.8.2021
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Περισσότερα για την παράσταση και αγορά εισιτηρίων:
Προμηθέας Δεσμώτης - Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Προμηθέας Δεσμώτης - Περιοδεία