Γεννήθηκε στην Αθήνα. Δημοσίευσε ποίηση (πρόσφατα, Εποχή Παραδείσου, Τα εικονίσματα ), δοκίμια (Ποίηση σε μικρόψυχους καιρούς), ένα μυθιστόρημα (Ο άνθρωπος του λεωφορείου), μεταφράσεις (Ρεμπώ, Λωτρεαμόν κ.ά.). Για τη σκηνή μετέφρασε Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Ρακίνα, Ροστάν, Κλωντέλ, Λαμπίς, Σάφφερ, Κούσνερ, Terrence Mc Nally κ.ά. και διασκεύασε τη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, τη Μεγάλη χίμαιρα του Καραγάτση κ.ά. Τιμήθηκε με βραβεία: Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών, Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης, Βραβείο Ποίησης του περιοδικού Διαβάζω 1998 και 2008 κ.ά. Μεταφράστηκε στο εξωτερικό. Το 2016 έλαβε από τη Γαλλική Κυβέρνηση το παράσημο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
του Μ. Καραγάτση
Διασκευή: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Ο Γιούγκερμαν, το εμβληματικό μυθιστόρημα που θεωρείται το πλέον εντελές και συναρπαστικό του Μ. Καραγάτση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου και διασκευή Στρατή Πασχάλη, παρουσιάστηκε για 2 συνεχόμενα χρόνια σημειώνοντας τεράστια επιτυχία με πάνω από 70.000 θεατές.
Ο κεντρικός ήρωας, ο Φιλανδός Βασίλης Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, γόνος πλούσιας οικογένειας, Ίλαρχος της Λευκής Φρουράς του τελευταίου Τσάρου, ένας τυχοδιώκτης που παλεύει με τα φαντάσματά του, οδηγείται μετά τη ρωσική επανάσταση στην Ελλάδα. Το παρελθόν του βαραίνει ένας φόνος, μια γυναίκα που μοιραζόταν μ’ έναν Ανθυπολοχαγό, η εμπορία ναρκωτικών, κραιπάλες κάθε είδους, το ποτό, η χαρτοπαιξία, οι εκβιασμοί, οι απάτες… Δαιμόνιος και αδίστακτος, στη νέα του πατρίδα ανέρχεται κοινωνικά αποκτώντας μία σημαντική θέση σε τράπεζα, πλούτο και γόητρο, ο Γιούγκερμαν είναι ένας «αλήτης αριστοκράτης» που κάτω από τον αδυσώπητο ελληνικό ήλιο θα έρθει αντιμέτωπος με τον εαυτό του, τον αληθινό έρωτα και το τραγικό στοιχείο.
Το μυθιστόρημα, το τρίτο του συγγραφέα, γράφτηκε το 1938, δύο χρόνια μετά τη Χίμαιρα και πέντε χρόνια μετά τον Συνταγματάρχη Λιάπκιν, μαζί με τα οποία σχηματίζει την τριλογία με τίτλο Εγκλιματισμός κάτω από το Φοίβο. Πλάι στο ενδελεχές ψυχογράφημα του ήρωα, ο «παραμυθάς από ράτσα» Καραγάτσης στο μυθιστόρημά του αυτό απεικονίζει με γλαφυρότητα την κοινωνική και πολιτική κατάσταση της μεσοπολεμικής Ελλάδας και καταθέτει την οπτική του γύρω από τη μπολσεβίκικη επανάσταση, τον κομμουνισμό, το τσαρικό καθεστώς.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, σημειώνει: «Ο Γιούγκερμαν, αυτός ο θεόθεν αριστοκράτης και αλήτης, θα κυνηγήσει με αυτοκαταστροφική μανία τον πλούτο, τη δόξα, την εξουσία, τις γυναίκες, θα τα κατακτήσει όλα, για να συνειδητοποιήσει μέσω του συγγραφέα Καραμάνου, πως για τον καθένα μας μονάχα ένα κορίτσι υπάρχει σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτή η σοφή μετατόπιση θα σημάνει και το αναπόφευκτο μας τέλος, όπως λέει και ο Καραμάνος: "Η μοίρα των ανθρώπων είναι ο θάνατος." Το βασικό, το πρωταρχικό τραύμα, ανελέητο, όσο και βασανιστικό, μας στέλνει όλους στην αγκαλιά της μητέρας μας, που μας περιμένει πανέμορφη, παγωμένη κι ακίνητη, για να αναπαυθούμε για πάντα κοντά της.»
Ο διασκευαστής του μυθιστορήματος, Στρατής Πασχάλης, αναφέρει σε σχέση με το έργο του: «Στον "Γιούγκερμαν" η διασκευή ανασυνθέτει τα βιογραφικά γεγονότα του μυθιστορήματος σ’ ένα σκηνικό ονειρόδραμα που συνδυάζει το ρεαλιστικό και το παράδοξο, το ποιητικό και το γκροτέσκο. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Την ιδέα για κάτι τέτοιο μου την έδωσε το τελευταίο μέρος του μυθιστορήματος, "Τα στερνά του Γιούγκερμαν", ένα παραλήρημα εικόνων, γεγονότων και προσώπων όπου η φαντασία δρα ελεύθερα και υπονομεύει την πραγματικότητα. Όλο το έργο είναι ένα τεράστιο φλας μπακ που καταλήγει στην αποκάλυψη ενός γεγονότος από το παρελθόν, το οποίο σε όλη τη διάρκεια της παράστασης λειτουργεί συνεχώς, κάτω και γύρω από τα λόγια των βασικών ηρώων, χωρίς να φανερώνεται απόλυτα στον θεατή… Τάμερφορς, Πειραιάς, Αθήνα, Μυτιλήνη, Ακράτα, Θεσσαλονίκη, Κεντρική Ευρώπη, Γκρενόμπλ… Κοσμοπολιτισμός και ρίζες, μέσα σ’ έναν ξέφρενο μα και ηδονικό εφιάλτη γεμάτο πάθη, μοναξιά, σκληρότητα, μα και βαθιά ανθρωπιά.»
Διάρκεια: 170 λεπτά
Θέατρο Πορεία 1η σεζόν από 28 Νοεμβρίου 2018 έως 2 Ιουνίου 2019
Θέατρο Πορεία 2η σεζόν από 9 Οκτωβρίου 2019 έως 12 Μαρτίου 2020 (οι παραστάσεις διακόπηκαν λόγω covid-19)
Θέατρο Πορεία 3η σεζόν από 7 έως 18 Οκτωβρίου 2020 (2 livestreaming παραστάσεις 11 & 18 Οκτωβρίου 2020)
Βραβεία:
3ο βραβείο ανδρικού ρόλου στον Γιάννη Στάνκογλου
2ο βραβείο μουσικής σύνθεσης στην Κατερίνα Πολέμη
1ο βραβείο κουστουμιών στον Άγγελο Μέντη
2ο βραβείο σχεδιασμού φώτων στον Αλέκο Αναστασίου
1ο βραβείο σχεδιασμού ήχου στις Λένα Χατζηγρηγορίου και Λήδα Μανιατάκου
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Την 1η σεζόν τον ρόλο της Ντάινας έπαιζε η Ζέτα Μακρυπούλια, τους ρόλους των Σκλαβογιάννη, Διευθυντή Τραπέζης και Καρλ έπαιζε ο Δημήτρης Πετρόπουλος, τον ρόλο του Γιώργου Μάζη έπαιζε ο Γιάννης Καπελέρης, τον ρόλο του Κλεό έπαιζε ο Πολύδωρος Βογιατζής, τους ρόλους της τσιγγάνας και της συνοδού του Κλεό έπαιζε η Κορίνα Κόκκαλη, τον ρόλο της κυρίας Αντωνοπούλου έπαιζε η Ελένη Χαλαστάνη και τον ρόλο του Μικρού Γιούγκερμαν έπαιζαν οι: Άγγελος Πιλιτσίδης, Μάριος Σουλτάτης, Αντώνης Στάμου και Φίλιππος Τάρλοου. Μουσικός επί σκηνής ήταν η Λένα Χατζηγρηγορίου.
ΥΛΙΚΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
- ΣΤΗΡΙΞΕ ΜΑΣ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗΗ πρόσβαση στο αρχειακό υλικό επιτρέπεται μόνο σε φίλους και υποστηρικτές του Θεάτρου Πορεία. Επιλέξτε "ΣΥΝΔΕΣΗ" για να συνδεθείτε ή "ΕΓΓΡΑΦΗ" για να δημιουργήσετε νέο λογαριασμό.
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ & VIDEO
- ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
-
25.02.2020, ΘΕΑΘΗΝΑΙΛίλα ΠαπαπάσχουΜια παράσταση - εμπειρία που ψυχαγωγεί και προβληματίζει, παραμένοντας ζωντανή μέσα μας και μετά τη θέασή της. Ο Γιάννης Στάνκογλου, μεστός, επιβλητικός και σε στιγμές βαθιά ανθρώπινος, πρωτοστάτησε μίας ελίτ ηθοποιών... Συγκλονιστικός από την πρώτη έως την τελευταία στιγμή... και ο Χρήστος Μαλάκης... μας μετέδωσε με την ερμηνεία του μία πληθώρα συναισθημάτων, αλλά και όλο το νοηματικό υπόβαθρο του αποφθεγματικού λόγου του συγγραφέα... Εξαιρετική [η] μουσική της Κατερίνας Πολέμη..., υψηλής αισθητικής σκηνικό περιβάλλον που δημιούργησαν οι Έλλη Παπαγεωργακοπούλου και Δημήτρης Αγγέλης..., καθοριστική [η] συμβολή της Κορίνας Κόκκαλη που επιμελήθηκε την κίνηση και τις χορογραφίες... Ο Στρατής Πασχάλης...κατάφερε να χωρέσει μαεστρικά 1.200 σελίδες καταιγιστικής αφήγησης σε ένα θεατρικό κείμενο... Ο Δημήτρης Τάρλοου... με απόλυτα σύγχρονους καλλιτεχνικούς όρους, λυρική αφαιρετικότητα, ισορροπημένο ρυθμό και έχοντας στη διάθεσή του ένα ανανεωμένο καστ πρωταγωνιστών, που υποστηρίχτηκε από το σύνολο μίας προσεγμένης παραγωγής, ο ταλαντούχος δημιουργός παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά φέτος μια παράσταση που μοιάζει με τη μεταφυσική εμπειρία, ενός ανθρώπου που τον στοιχειώνουν τα φαντάσματα του παρελθόντος και λίγο πριν πεθάνει βλέπει τη ζωή του να περνάει από μπροστά του σαν φιλμ.
-
12.12.2019, paspartouΝίκος ΠράσσοςΗ παράσταση καταφέρνει στο μεγαλύτερο διάστημά της το αδιανόητο. Έχοντας μία μινιμαλιστική προσέγγιση στα σκηνικά πετυχαίνει το να αναδείξει τους χαρακτήρες, αλλά και να αποδώσει με σκηνοθετική μαεστρία την πληθώρα των διαφορετικών σταθμών στο χώρο και το χρόνο του αυθεντικού... Τα πάντα λειτουργούν σε απόλυτη αρμονία σαν σε χορογραφία με το σύνολο των συντελεστών να συνεργάζονται και να συνυπάρχουν, όπως τα γρανάζια μίας καλοκουρδισμένης μηχανής... Δε θα ήταν υπερβολή το να ισχυριστούμε πως ο θεατρικός Γιούγκερμαν αποτελεί έναν μικρό καλλιτεχνικό θρίαμβο...
-
17.12.2018, Εφημερίδα των ΣυντακτώνΓρηγόρης Ιωαννίδης"Το μυθιστόρημα του Καραγάτση διασκευάζεται και γίνεται παράσταση από έναν ποιητή (Στρατής Πασχάλης) και έναν σκηνοθέτη (Δημήτρη Τάρλοου). Τα πάντα τελούνται σε ένα εξπρεσιονιστικό, σχεδόν στριντμπεργκικό σύμπαν, ανάμεσα σε σπαράγματα μνήμης. Εξαιρετικές ερμηνείες και επιβλητική μουσική σε ένα ανέβασμα που αληθινά αξίζει. ...Όλος ο ποταμός του μυθιστορήματος συμπυκνώνεται… μέσα σε μία και μόνη ποιητική ροή και χωράει όλος σε ένα θέατρο… Τα πάντα τελούνται σε ένα ονειρικό και εξπρεσιονιστικό περιβάλλον, μέσα σε σπαράγματα μνήμης με την (πολύ στριντμπεργκική αγωνία) να διαβούμε κάποτε τον νατουραλισμό της πραγματικότητας και… να φτάσουμε στην απέναντι όχθη του Ονείρου… Στο παίξιμο του Γιάννη Στάνκογλου βρίσκεται ένα μεγάλο ταξίδι από τον τύπο του Κλαρκ Γκέιμπλ στον «Πέερ Γκιντ», στον Ζορμπά και στο «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ. Είναι μια σημαντική ερμηνεία ο Γιούγκερμάν του… Εξαιρετικός για ακόμη μία φορά ο Χρήστος Μαλάκης… Η Ζέτα Μακρυπούλια όχι μόνο παίρνει από την παράσταση του «Πορεία», αλλά και της επιστρέφει πολλά. Ανάμεσά τους, η θεατρικότητά της στον τύπο της βαμπ και της μοιραίας γυναίκας του φιλμ νουάρ… Κι όμως, η σύντομη ερμηνεία της σαν σκοτεινή Μητέρα είναι η καλύτερη στιγμή της στην παράσταση… Λουσμένη στο φως και στη λεβέντικη αθωότητα του Καραγάτση, η Βούλα της Θάλειας Σταματέλου… Όπως πάντα, οι μικρότεροι ρόλοι είναι όλοι εξαιρετικοί…"
-
23.01.20, FREE SUNDAYΒασίλης ΚοκκώνηςΠρόκειται για μία παράσταση μεστή και καλοδουλεμένη με εξαίρετους ηθοποιούς και την αίσθηση της ποιητικής στην αρχή και το τέλος δοσμένη με μαεστρία, καθώς και τον τυχοδιώκτη “Οδυσσέα”, να αναγιγνώσκει στο βάθος, πίσω από τη θολή ατμόσφαιρα του μεγάλου ταξιδιού του, τα νέα δικά του νοήματα για την προσωπική του Ιθάκη.
-
23.03.2019, Νέα ΣελίδαΧρύσα ΦωτοπούλουΟ Δημήτρης Τάρλοου είναι ένας χαρισματικός στοχαστής, ένας εύστοχος χειριστής του κλασικού πυρήνα μυθιστορημάτων όπως είναι ο «Γιούγκερμαν» του Μ. Καραγάτση. Το ανέβασμα του συγκεκριμένου μυθιστορήματος… έχει στα γερά του θεμέλια την διασκευή του Στρατή Πασχάλη… Ο πολυμελής θίασος «δραπετεύει» από τη μια σκηνή στην άλλη με κινηματογραφική ακρίβεια. Τα σκηνικά της Έλλης Παπαγεωργακοπούλου και τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη συγκροτούν ένα ατμοσφαιρικό σύμπαν… Ο Γιάννης Στάνκογλου αποδεικνύει έμπρακτα το ιδανικό της επιλογής του για τον ρόλο του… Γκούγκερμαν… [Εξαιρετικός] ο Χρήστος Μαλάκης… Ο Τάρλοου, εκτός από σημαντικότατος σκηνοθέτης, είναι και ποιητής.
-
27.12.2018, Aθηνόραμα ****Τώνια ΚαράογλουΟ θεατής χαίρεται μια παράσταση υψηλών προδιαγραφών. Με την αποφασιστική συμβολή του Στρατή Πασχάλη στη διασκευή…, με εξαιρετική ευρυθμία και σε σκηνές ωραία δεμένες και ωραία δοσμένες, ο θίασος… ζωντάνεψε περισσότερα από τριάντα δραματικά πρόσωπα… από πόρνες και λιμενεργάτες, μέχρι τραπεζικούς υπαλλήλους και μέλη της «καλής κοινωνίας». Η δουλειά συνόλου είναι κάτι που πρέπει να μνημονευτεί… Η ζωντανή μουσική και το ηχητικό περιβάλλον… κάνουν σπουδαία δουλειά… και δικαίως μπορούν να θεωρηθούν βασικά συστατικά της σκηνοθετικής εργασίας και συμπρωταγωνιστές των ηθοποιών… Η παράσταση καταφέρνει να γοητεύσει.
-
19.12.2018, Τo spirtoΣτέλλα ΧαραμήΕίναι αξιοσημείωτο ότι ένα θέατρο ρεπερτορίου της ελεύθερης σκηνής δοκιμάζει και τολμά παραγωγές που μόνο ελάχιστα κεντρικά θέατρα επιχειρούν να παρουσιάσουν... Σε αυτή την προσπάθεια, ο Δημήτρης Τάρλοου επιστρατεύει έναν 23μελή θίασο… και φροντίζει το υψηλό αισθητικό επίπεδο της παράστασης (είναι εντυπωσιακά τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη και οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου)… Ο Δημήτρης Τάρλοου θεατροποιεί το πολύπλοκο σύμπαν του «Γιούγκερμαν» με την πολύτιμη βοήθεια του Στρατή Πασχάλη που το διασκευάζει. Οι πλούσιες περιπέτειες του ήρωα “τεμαχίζονται” σε σύντομες, χρονολογημένες σκηνές που δίνουν ταχύτατα και με ακρίβεια η μια τη θέση της στην άλλη, έχουν καλή ροή, ευνοούν την κλιμάκωση του σασπένς και φυσικά την ευχάριστη παρακολούθηση του έπους… Η… σύνδεση [Στάνκογλου και Μαλάκη] αποδεικνύεται ευεργετική… Ο μεν Στάνκογλου που ταιριάζει άψογα στην εικόνα ενός Γιούγκερμαν αποδεικνύει πως μπορεί να φέρει σε πέρας σχεδόν ό,τι του δοθεί… Ο Χρήστος Μαλάκης… ακόμα και στη σκηνή της τρέλας… πετυχαίνει να αποδώσει την υπαρξιακή ερημιά του ήρωα του… Στο πρόσωπο της πρωτοεμφανιζόμενης Θάλειας Σταματέλου αναγνωρίζει κανείς μια ηθοποιό με προοπτική…
-
3.1.2019, Ελεύθερος ΤύποςΞένια ΣτούκαΗ ευρηματική σκηνοθεσία του Τάρλοου, η συμπυκνωμένη ποιητική διασκευή του Πασχάλη και οι καθαρές ερμηνείες του θιάσου στο σύνολό του δικαιώνουν το θεατή… Ο Γιούγκερμαν του Γιάννη Στάνκογλου αποδίδεται με καθαρότητα και στιβαρότητα… Εξαιρετικός και ο Χρήστος Μαλάκης… Η πρωτοεμφανιζόμενη Θάλεια Σταματέλου υπηρετεί με απόλυτη φυσικότητα την ηρωίδα της... Η παρουσία της Ζέτας Μακρυπούλια δικαιώνει και το ρίσκο και τους ρόλους που υποδύεται… Ο θίασος στο σύνολό του… κινείται σε εξαιρετικά επίπεδα… Στα θετικά της παράστασης… η αισθαντική μουσική της Κατερίνας Πολέμη… Ο Γιούγκερμαν είναι μια παράσταση που θα θυμόμαστε για καιρό…
-
25.02.2019, Onlytheatre.grΓιώργος ΧριστόπουλοςΟ Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί το δύσκολο αυτό εγχείρημα ισορροπώντας μεταξύ του λόγου και της εικόνας... Ο ρυθμός της παράστασης είναι σφιχτός, γρήγορος, με εναλλαγές σκηνικής δράσης... Το ψυχογράφημα του κεντρικού ήρωα δεν τον αγιοποιεί, ούτε τον εξιδανικεύει, τουναντίον υπογραμμίζει τις αδυναμίες και τα ελαττώματά του και κάνει εμφανή την πάλη του καλού και του κακού μέσα του... [Ο πολυάριθμος θίασος] έχει αξιοθαύμαστη σκηνική χημεία και συνεργασία... Συμπερασματικά, στη σκηνή του Θεάτρου Πορεία... υπήρχε ατμόσφαιρα, αισθητική και ο ρυθμός... Οι ερμηνείες είχαν στην πλειοψηφία τους ένταση και δυναμική, πολύ καλή σκηνική συνεργασία και έδειξαν ότι έγινε πολύ σημαντική δουλειά στις πρόβες.
-
9.1.2019, pelop.grΧριστίνα ΚόκκοταΔραματουργικός άθλος η συμπύκνωση χιλίων διακοσίων μυθιστορηματικών σελίδων από τον ποιητή Στρατή Πασχάλη... ο Δ. Τάρλοου απέδωσε στο κοινό μια εξαιρετική παράσταση κινηματογραφικών ρυθμών με ένα πλήθος σκηνών και αναδρομικής προσέγγισης, που αναιρεί την ανία της γραμμικής χρονολογικής αφήγησης της δράσης... Στην υποκριτική ωριμότητά του ο Γιάννης Στάνκογλου απέδωσε τον γοητευτικό τυχοδιώκτη του Καραγάτση συνθέτοντας στοιχεία του βόρειας προέλευσης «Ζορμπά» και του αρχέτυπου ιψενικού «Πέερ Γκυντ» με αναφορές στο «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ. Στο δίπολο της Ντέϊνας-Λίλης η Ζέτα Μακρυπούλια απέδειξε ότι διαθέτει σκηνικό ήθος, επαγγελματισμό και αυτοσχεδιαστική ικανότητα, κομίζοντας στη σκηνή τη μοιραία βαμπ γυναίκα των φιλμ νουάρ. Η Βούλα της σχεδόν πρωτόβγαλτης Θάλειας Σταματέλου δικαιώνει το ρίσκο της επιλογής της από τον σκηνοθέτη... Μια σχεδόν τρίωρη θεατρική εμπειρία στο θέατρο «Πορεία» που αξίζει να γευτεί κανείς.
-
21.01.2018, Technes-plusΑναστάσης ΠινακουλάκηςΟ Δημήτρης Τάρλοου […] χειρίζεται με ιδιαίτερη μαεστρία τον θάνατο της Βούλας αλλά και τον εγκλεισμό του Καραμάνου σε σωφρονιστικό ίδρυμα. Ιδιαίτερη μνεία […] στην χορογράφο της παράστασης, Κορίνα Κόκκαλη […] Ο Γιάννης Στάνκογλου δίνει μια από τις πιο γοητευτικές του ερμηνείες ως Γιούγκερμαν, […]μια γειωμένη ερμηνεία που ενώ εκπέμπει σκηνική σιγουριά, αφήνει να φανούν τα τρωτά σημεία του ήρωα. Φαίνεται πως ο Τάρλοου βρήκε τον ιδανικό του πρωταγωνιστή. Πλάι του, ξεχωρίζει η Θάλεια Σταματέλου […] για την εύθραυστη γοητεία που δεν παραπέμπει σ’ ενζενί, […], εξαιρετικός ο Χρήστος Μαλάκης ως Μιχάλης Καραμάνος. […] Με δύο λόγια, ο Δημήτρης Τάρλοου […] καταφέρνει να παραδώσει μια ολοκληρωμένη πρόταση πάνω σ’ ένα κλασικό μυθιστόρημα και ταυτόχρονα να πειραματιστεί προς νέες κατευθύνσεις.