Γεννήθηκε στις Σέρρες. Σπούδασε στις Δραματικές σχολές Κατσέλη και Βεάκη. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι: Δημήτρης Μαυρίκιος, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γιάννης Κακλέας, Τάσος Μπαντής, ‘Εφη Θεοδώρου, Μάρθα Φριντζήλα, Κατερίνα Ευαγγελάκου, Ελένη Σκότη, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Νίκος Μαστοράκης, Θοδωρής Αμπατζής, Μάνος Καρατζογιάννης, Ευθύμης Χρήστου, Έλενα Καρακούλη, ‘Ασπα Τομπούλη, Βαρβάρα Δούκα, Θωμάς Μοσχόπουλος, Γιώργος Σκεύας, Ρούλα Πατεράκη, Λευτέρης Βογιατζής κ.α. Στον κινηματογράφο έχει συμμετάσχει και πρωταγωνιστήσει σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους με σκηνοθέτες όπως οι: Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Λάκης Παπαστάθης, Γιώργος Πανουσόπουλος, Βασίλης Μαζωμένος, Jacqueline Lentzou, Φίλλιπος Τσίτος, Θάνος Αναστόπουλος κ.α. και στην τηλεόραση σε τηλεοπτικές σειρές και τηλεταινίες. Έχει βραβευθεί με το Βραβείο Ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου (Κρ. Βραβεία Ποιότητας 2001) για την ταινια “ Σώσε με ” του Στράτου Τζίτζη, με το Βραβείο Ερμηνείας Β’ Γυναικείου Ρόλου (Κρ. Βραβεία Ποιότητας 2005) για την ταινία “ Γλυκιά μνήμη ” του Κ. Κατζουράκη, και το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας (8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου 2018) για την ταινία “ Η Τομή ” της Βαγγ. Σουμέλη. Απο το 2015 διδάσκει το μάθημα της υποκριτικής και του αυτοσχεδιασμού στο Θέατρο των Αλλαγών και στη Δραματική σχολή Αγ.Βαρβάρας – Ιάκωβος Καμπανέλλης.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
του Ρόλαντ Σίμελπφενιχ
σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη
«Πριν από εικοσιτέσσερα χρόνια ήμουν ο μεγάλος σου έρωτας, μου ορκίστηκες τότε ότι θα μ' αγαπάς για πάντα. Είμαι εδώ τώρα για να σου θυμίσω αυτή την υπόσχεση.» Με αυτά τα λόγια εισβάλλει στο σπίτι του Φρανκ μια γυναίκα. Στο χωλ έχουν απομείνει μόνο πακεταρισμένα κουτιά και κιβώτια μετακόμισης. Μετά από δεκαεννιά χρόνια ο Φρανκ, η γυναίκα του και ο γιος τους ετοιμάζονται να μετακομίσουν. Η γυναίκα ωστόσο αρνείται να δεχτεί αυτή την πραγματικότητα και είναι αποφασισμένη να μείνει. Σε μια μόλις μέρα μπαίνει στη ζωή τους και την αλλάζει για πάντα.
Πόσο κρατά ένα καλοκαίρι; Πόσο διαρκεί το «για πάντα;» Τι έχει μεγαλύτερη αξία, η ελευθερία ή η δέσμευση; Ένα έργο για τον χρόνο που σαρώνει στο πέρασμα του, για το εφήμερο του έρωτα και το απόλυτο της εφηβείας, για τους συμβιβασμούς της ενηλικίωσης και τις δεσμεύσεις της ζωής, αλλά κυρίως για την πίστη στο όνειρο.
Για το έργο και τον συγγραφέα:
Ο Roland Schimmelpfennig (Ρόλαντ Σίμελπφενιχ) είναι από τους πιο γνωστούς και πολυμεταφρασμένους σύγχρονους Γερμανούς θεατρικούς συγγραφείς, γνωστός στη χώρα μας από έργα όπως: «Push-up», «Αραβική νύχτα», «Χρυσός δράκος», «Ιδομενέας».
«Η Γυναίκα απ' τα παλιά» ξεκινά σαν μπουλβάρ, με ένα σχεδόν κωμικό τρίο, για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε τραγωδία: ένα κουτί της Πανδώρας. Μέσα από μια αναμέτρηση με το παρελθόν θίγονται θέματα όπως η αθωότητα, η νιότη, η ρουτίνα στην καθημερινότητα και η άρνηση της πραγματικότητας. Κι όλα αυτά μέσα από ένα ευφυές δραματουργικό τρικ -παιχνίδι με το χρόνο που φωτίζει τις προθέσεις, συμπληρώνει τις σκηνές.
Θέατρο Πορεία από 2 Φεβρουαρίου έως 27 Απριλίου 2015.
-
εφημ. Επένδυση-21-22/2/2015Ηρακλής ΛογοθέτηςΗ σκηνοθέτρια της παράστασης, αξιοποιώντας το αναγκαστικά λιτό σκηνικό της Κλειώς Γκιζελή και τις φωτιστικές μεταβάσεις του Νίκου Βλασσόπουλου, οργάνωσε με συνέπεια όλες τις βαθμίδες της δραματικής εξέλιξης προς το μοιραίο. Μια προσπάθεια πραγματικά επίπονη, λόγω της χρονομετρικής ακρίβειας που απαιτούν τα πρωθύστερα σχήματα του συγγραφέα (...) Ο Νίκος Ψαρράς απέδωσε με θυμική αμεσότητα όλα τα στάδια των μεταπτώσεων του Φρανκ από την αρχική αμηχανία ως την τελική του συνθηκολόγηση. Η Στεφανία Γουλιώτη υποδύθηκε την αιχμηρή έως παραφροσύνης προσωπικότητα της Ρόμυ. Η Μαρία Ζορμπά διένυσε με τον ανάλογο βηματισμό όλη την απόσταση, από την επιθετική στάση της ηρωίδας της ως την αγωνιώδη συντριβή της. Ο Χάρης Τζωρτζάκης επένδυσε στην ορμητική ιδιοσυγκρασία και την άνετη διαθεσιμότητα του νεαρού του ήρωα. Η Ηλιάνα Μαυρομάτη έδωσε βαθείς τόνους στην αισθηματική αναστάστωση αλλά και στα σκοτεινά προαισθήματα μιας υποψιασμένης έφηβης. Το σύνολο των ηθοποιών ανταποκρίθηκε επαρκέστατα στις ρυθμολογικές απαιτήσεις μιας καλοκουρδισμένης παράστασης.
-
Culture now.gr-27/2/2014Αναστασία ΡίζουH τελική δραματική κορύφωση έρχεται σταγόνα-σταγόνα, με απουσία δικαιολογιών ή κάποιας υποτυπώδους κάθαρσης. Αντίθετα, η ωμότητα της κατάληξης έχει στόχο να «σερβίρει» μία πραγματικότητα ως έχει και καλεί τον θεατή να δώσει τις δικές του εκδοχές και εξηγήσεις, χωρίς σωστά και λανθασμένα συμπεράσματα. Η Έλενα Καρακούλη οικοδομεί εικαστικά τη σκηνοθεσία, αξιοποιώντας σωστά τα μέσα και δίνοντας αξία σε κάθε λεπτομέρεια. Η προσπάθειά της τόσο σε σκηνοθετικό όσο και μεταφραστικό επίπεδο, είναι αξιόλογη και συνεπής στις απαιτήσεις ενός κειμένου με χρονικά πισωγυρίσματα που επιβάλλουν ακρίβεια και λεπτό χειρισμό. Σημαντικό ρόλο έπαιξε το λειτουργικό, μίνιμαλ σκηνικό της Κλειούς Γκιζελή, η οποία ανέλαβε και τα κοστούμια, όσο και οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου. (…) Ο Νίκος Ψαρράς σκιαγραφεί τις μεταπτώσεις του ήρωά του, βάζοντας αρκετά γήινα στοιχεία στην ερμηνεία του. Η Μαρία Ζορμπά χτίζει την Κλαούντια με αρκετή εσωτερικότητα, παρόλο που δείχνει αναποφάσιστη μερικές φορές. Η Στεφανία Γουλιώτη ήταν αρκετά πειστική στις εξάρσεις της μυστηριώδους Ρόμυ και απέδωσε με ενδιαφέροντα τρόπο την μπερδεμένη ψυχολογία της. Ο Χάρης Τζωρτζάκης έβγαλε την ορμητικότητα του Άντυ, όπως και η Ηλιάνα Μαυρομάτη που αναδεικνύει το βαθύ συναισθηματισμό της νεαρής Τίνα.
-
only theater-13/2/2014Χρύσα ΦωτοπούλουΤο μεταφραστικό και σκηνοθετικό αποτέλεσμα φανερώνειπόσο συγγενής του Σίμελπφενιχ αισθάνεται η Έλενα Καρακούλη. Σε μια ροή που διακόπτεται από χρονικά πισωγυρίσματα, ο Νίκος Ψαρράς είναι ένας γήινος Φρανκ με εξαίσια εσωτερικότητα και πολύ δυνατές στιγμές, όταν "παραδίνεται" ή όταν συνειδητοποιεί το μέγεθος της απώλειας. Η Στεφανία Γουλιώτη γίνεται με απαράμιλλη άνεση μια Ρόμυ με φαινομενικό σθένος που εμμένει στον υποκειμενικό της κόσμο και τις δικές της δύσπεπτες θεωρήσεις. Η Κλαούντια της Μαρίας Ζορμπά είναι απόλυτα ταιριαστή με τον Φρανκ. Μαζί, οι δυο τους δημιουργούνμια δυάδα εντελώς οικεία. Τους εντοπίζεις μέσα στο πλήθος: "Αυτοί, αυτοί, αυτοί..". Το παράλληλο ζευγάρι των εφήβων, που ζει και γίνεται η μασκότ του έξω κόσμου, ο Άντυ και η Τίνα είναι ο Χαρης Τζωρτζάκης και η Ηλιάνα Μαυρομάτη. Όσα δεν είπε με τις λέξεις, τα είπε με τη δωρικότητα της παρουσίας της. Η παράσταση με οδήγησε στις εκδοχές. Και δεν έχω τίποτα καλύτερο. Από τις εκδοχές.
-
tospirto.net -24/2/2015Στέλλα Χαραμή(…) Μια φαινομενικά ανώδυνη οικογενειακή ιστορία με νεο-μπουλβάρ μοτίβα που καθώς εμβαθύνει στην πλοκή, εξελίσσεται σε οικογενειακό δράμα και τελικά κορυφώνεται αριστοτεχνικά σε μια τραγωδία-θρίλερ που λύτρωση δεν έχει. (…) Αυτό το υλικό αναλαμβάνει να διαχειριστεί η Ελενα Καρακούλη, στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα. Σε μια ωραία ιδέα που υλοποιεί η σκηνογράφος Κλειώ Γκιζελή, εγκιβωτίζει τις ζωές των ηρώων της μέσα σε μια πλατφόρμα ζωής. Η σκηνοθεσία καλείται να ανταποκριθεί σε ένα παιχνίδι πολύ λεπτών ισορροπιών και αποχρώσεων που φωτίζεται αφενός μέσα από την έντονη αλληλεπίδραση των ηρώων και αφετέρου από το κούρδισμα μεταξύ των αλλεπάλληλων και σύντομων σκηνών. (…) Η χημεία μεταξύ των ερμηνευτών και η επί μέρους απόδοσή τους, τους φέρνει πολύ κοντά στην καρδιά του έργου, της ρεαλιστικής επιφάνειας αλλά και των συμβολισμών του. Ο Νίκος Ψαρράς είναι ο σύζυγος που ακροβατεί ανάμεσα στην ευθύνη του γάμου και στην ανεμελιά της νιότης. Συνάμα όμως είναι και ο άνθρωπος που μοιάζει να έχει χάσει τον υπαρξιακό προσανατολισμό του, βρίσκεται σε εσωτερική παραφορά και συνομιλεί ευθέως με τον Ιάσονα του Ευριπίδη. Η Μαρία Ζορμπά στηρίζεται στην έκφραση και στο μέτρο για να σκιαγραφήσει τη σύζυγο και τα «πρέπει» που τη συνοδεύουν. Η Στεφανία Γουλιώτη ζωντανεύει με ευελιξία μια σύγχρονη Μήδεια, έναν κόσμο ελευθερίας αλλά και απύθμενου σκοταδιού, ενώ με φυσική επάρκεια εμφανίζονται ο Χάρης Τζωρτζάκης και η Ηλιάνα Μαυρομάτη στους ρόλους του γιου και της κοπέλας του.
-
www.bookpress.gr-13/2/14Νίκος ΞένιοςΗ Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί αυτό το έργο εκπλήξεων με μια πρωτότυπη εικαστική προσέγγιση «συσκευασίας»: όπως οι χαρτοκούτες κλείνουν έτσι και το σκηνικό του σπιτιού πασχίζει να φυλάξει τα μυστικά του. (…)Ο Νίκος Ψαρράς και η Μαρία Ζορμπά διαχειρίζονταιμε ωριμότητα, χιούμορ και σκληρή δουλειάτις αποσπασματικές περσόνες του ζευγαριού που υποδύονται. Νεανική δροσιά και ευκαμψία στις λιγότερο εντυπωσιακές ερμηνείες του νεανικού ζευγαριού. Ιδιότυπη ερμηνεία που αφήνει το στίγμα της από τη Στεφανία Γουλιώτη, που υποδύεται τη «χίμαιρα» αυτή του μοιραίου έρωτα που εισβάλλει σε μια τακτοποιημένη ζωή «του κουτιού» και την αποδιαρθρώνει. Η μεταφράστρια και σκηνοθέτις Έλενα Καρακούλη κάνει θεαματική είσοδο στα θεατρικά πράγματα της Αθήνας, επιλέγοντας ένα δύστοκο έργο και μετατρέποντάς το σε βατό πεδίο σκέψης και απόλαυση παράστασης. Μαντεύουμε πως το φιλολογικό της ένστικτο «οσμίστηκε» την αναγωγή σε κάποιον αρχετυπικό μύθο που τη γοήτευσε.
-
http://www.entertv.gr-23/2/2014Αλέξανδρος ΚούρτηςΤην μετάφραση και την ευρηματική σκηνοθεσία αναλαμβάνει η Έλενα Καρακούλη. Αρχικά επιτυγχάνει να αποδώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το κείμενο στην ελληνική χωρίς να χάνει καθόλου στη σπιρτάδα και στις λεπτές ισορροπίες του πρωτότυπου, ενώ σκηνοθετικά κατορθώνει να παρουσιάσει μια διαφορετική από τα συνηθισμένα πρόταση στον θεατή. Ο Νίκος Ψαρράς καταφέρνει να σαγηνεύσει τον θεατή με τις ορθές μεταβολές της ψυχολογίας του, την ηρεμία, την ωριμότητα, την ένταση και το βλέμμα σε μια ερμηνεία πραγματικά δουλεμένη στη λεπτομέρεια που φαντάζει «ραμμένη» πάνω στο πολύπλευρο ταλέντο του. Στο πλευρό του βρίσκεται η Μαρία Ζορμπά, σε εξαιρετική χημεία με τον παρτενέρ της.(…) Η Στεφανία Γουλιώτη παρουσιάζει επιτυχώς το μυστηριώδες εκείνο πρόσωπο, το αφελές που πιστεύει σε μια προ 25ετίας υπόσχεση «αιώνιας αγάπης», μα με τρόπο απολαυστικό και καίριο σε κάθε του σημείο. Η Ηλιάννα Μαυρομάτη κατορθώνει στη συγκεκριμένη παράσταση, λόγω και του μεγέθους του ρόλου της, να ξεδιπλώσει σε μεγάλο βαθμό το ταλέντο της και να προσφέρει σημαντικά με την δουλεμένη ερμηνεία και την φρεσκάδα της. Θετικότατη χαρακτηρίζεται και η επιλογή του Χάρη Τζωρτζάκη κερδίζει με την ένταση και τη νεανική του ανησυχία επί σκηνής.
-
alliosmagazine.wordpress.com-13/2/2014Λίλα ΠαπαπάσχουΗ ομάδα Kammerspiel και η Έλενα Καρακούλη που υπογράφει την σκηνοθεσία, προτίμησαν να μας εντείνουν τα ερωτηματικά, αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Επιλέγοντας να κάνει τα παράξενα χωροχρονικά παιχνίδια του κειμένου σύμμαχο της, η σκηνοθέτις της παράστασης κατάφερε να ενώσει τις γωνίες ενός ερωτικού τριγώνου. Χάρη στις πολύ προσωπικές, άρτια δομημένες και εντέλει πειστικότατες ερμηνείες του Νίκου Ψαρρά, της Στεφανίας Γουλιώτη και κυρίως της Μαρίας Ζορμπά, που φώτισε, από την αρχή μέχρι το τέλος, με το ταλέντο και την σπάνια υποκριτική της ποιότητα την σκηνή του Θεάτρου Πορεία αλλά και των νεότερων πρωταγωνιστών, του «οργισμένου» Χάρη Τζωρτζάκη/Άντυ και της «ρομαντικής» Ηλιάνας Μαυρομάτη/Τίνα, το έργο απέκτησε κύρος και το απαιτούμενο δραματουργικό ενδιαφέρον.