Γεννήθηκε στην Αθήνα. Δημοσίευσε ποίηση (πρόσφατα, Εποχή Παραδείσου, Τα εικονίσματα ), δοκίμια (Ποίηση σε μικρόψυχους καιρούς), ένα μυθιστόρημα (Ο άνθρωπος του λεωφορείου), μεταφράσεις (Ρεμπώ, Λωτρεαμόν κ.ά.). Για τη σκηνή μετέφρασε Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Ρακίνα, Ροστάν, Κλωντέλ, Λαμπίς, Σάφφερ, Κούσνερ, Terrence Mc Nally κ.ά. και διασκεύασε τη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, τη Μεγάλη χίμαιρα του Καραγάτση κ.ά. Τιμήθηκε με βραβεία: Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών, Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης, Βραβείο Ποίησης του περιοδικού Διαβάζω 1998 και 2008 κ.ά. Μεταφράστηκε στο εξωτερικό. Το 2016 έλαβε από τη Γαλλική Κυβέρνηση το παράσημο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
του Eugène Labiche
σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά
Η πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα του έργου Οι Τρειςευτυχισμένοι του Ε. Λαμπίς σε μία κωμωδία-κομψοτέχνημα σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, διχάζει, ενθουσιάζει και προκαλεί κοινό και κριτικούς με μια διανομή που απογειώνει την παράσταση...
Έξι χρόνια μετά την Υπόθεση της Οδού Λουρσίν, το θέατρο ΠΟΡΕΙΑ επιστρέφει στον Eugène Labiche (1815-1888), τον πιο επιτυχημένο και πλέον πρωτότυπο Γάλλο κωμωδιογράφο του 19ου αι., τον συγγραφέα που αρνείται πεισματικά να δει οτιδήποτε άλλο εκτός από την φαρσική πλευρά της ανθρώπινης φύσης!
«Η τέχνη του να κάνεις τον πατέρα της κοπέλας, που αρχικά έλεγε όχι, να πει ναι»: αυτή είναι η «συνταγή» που ο Labiche δίνει για το vaudeville, το είδος που υπηρέτησε με πάθος και τροφοδότησε με δεκάδες άκρως διασκεδαστικά κι επιτυχημένα έργα. Αυτή τη συνταγή, της διαρκούς και εν τέλει πλήρους μεταστροφής της δραματικής εξέλιξης, χρησιμοποιεί και στο έργο του Οι Τρειςευτυχισμένοι (Le plus heureux de Trois, 1870), που έγραψε (σε συνεργασία με τον Edmond Gondinet) ως αντίδραση –όπως λέγεται– στον ισχυρισμό ενός κριτικού, σύμφωνα με τον οποίο «η μοιχεία δεν θα μπορέσει ποτέ να προκαλέσει γέλιο». Με το έργο του αυτό, ο Labiche αποδεικνύει κατά τρόπο αδυσώπητο ότι ο παραπάνω ισχυρισμός δεν ισχύει!
Η υπόθεση του έργου είναι «απλή»: στο σπίτι του Μαρζαβέλ περιφέρεται ένα πλήθος ανθρώπων που τους συνδέουν μοιχείες -παρελθούσες, παροντικές και μελλοντικές- οι οποίες κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να αποκαλυφθούν εξαιτίας ενός οδηγού ταξί και διαφόρων αντικειμένων-φετίχ: ενός ρολογιού-κούκου, μιας ελαφοκεφαλής με κέρατα, μιας γυάλας με χρυσόψαρα, ενός κομματιού υδρορροής, δύο πορτοκαλιών· όλα τα παραπάνω σύρουν τυραννικά τους ήρωες από την ελπίδα στην απελπισία και αντιστρόφως! Εμείς, το κοινό, συμπάσχουμε μαζί τους –μέσα από το γέλιο, ένα γέλιο, όμως, άγριο, ανελέητο, σχεδόν σαδιστικό, καθώς ανακαλύπτουμε τον ίδιο παραλογισμό και τα ίδια αδιέξοδα στις δικές μας σχέσεις, την ίδια σκοτεινή και ζωώδη πλευρά στη δική μας φύση.
Ο Labiche δεν ενδιαφέρεται, λοιπόν, μόνο για τους ήρωές του: οι κόσμοι που δημιουργεί είναι φτιαγμένοι από το υλικό του δικού μας κόσμου, μιας ζούγκλας με τους δικούς της κανόνες, που αντιστέκονται σχεδόν σε κάθε προσπάθεια αλλαγής τους. Φέρνει τους ήρωές του στα άκρα για να κάνει εμάς να αναμετρηθούμε με το αιώνιο ερώτημα «είναι, τελικά, εφικτή η ευτυχία;»
Διάρκεια: 135 λεπτά, χωρίς διάλειμμα
Θέατρο Πορεία από 21 Ιανουαρίου 2017 έως 11 Ιουνίου 2017.
Στις 8 τελευταίες παραστάσεις τον ρόλο του Κράμπαχ έπαιξε ο Δημήτρης Μοθωναίος.
ΥΛΙΚΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
- ΣΤΗΡΙΞΕ ΜΑΣ
-
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗΗ πρόσβαση στο αρχειακό υλικό επιτρέπεται μόνο σε φίλους και υποστηρικτές του Θεάτρου Πορεία. Επιλέξτε "ΣΥΝΔΕΣΗ" για να συνδεθείτε ή "ΕΓΓΡΑΦΗ" για να δημιουργήσετε νέο λογαριασμό.
- ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ & VIDEO
- ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ
-
Ναυτεμπορική - 1.04.2017Ελένη ΠετάσηΟ Γιάννης Χουβαρδάς κάνει τη σκηνή να φλέγεται από ενέργεια. Η δική του ανάγνωση δεν είναι συμβατική με χοντροκομμένες καταστάσεις που αποσκοπούν στο εύκολο γέλιο του κοινού αλλά μια εκλεπτυσμένη κωμωδία που διατηρεί το πνεύμα του συγγραφέα και πίσω από την αλαφράδα του κειμένου διακρίνει κανείς έναν προβληματισμό που δίνει στη σκέψη του πυκνότητα.
-
Αθηνόραμα ***1/2 - 14.3.2017Μαρία ΚρύουΗ ακρίβεια αποδεικνύεται και σ’ αυτή την παράσταση ένα από τα μεγάλα προτερήματα του Γιάννη Χουβαρδά... Το τελικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και το μεταβαλλόμενο, σκηνικό της Εύας Μανιδάκη λειτουργικό. Ηθοποιός άλλου προφίλ και ταμπεραμέντου ο Δημήτρης Τάρλοου... μαζί με τη θεατρική σύντροφο του, Άλκηστη Πουλοπούλου, κλέβουν την παράσταση... Ο Χρήστος Λούλης για μια ακόμα φορά είναι απόλυτα έγκυρος, απόλυτα θεατρικός και απόλυτα ανθρώπινος, ερμηνεύοντας με ηδυπάθεια τον εραστή. Ο χαρισματικός Άγγελος Παπαδημητρίου μεταφέρει έναν αλαφροΐσκιωτο ρομαντισμό, κατάλληλο να πυροδοτήσει το παράλογο, ενώ αδιαμφισβήτητος είναι ο δυναμισμός και η χημεία του Λαέρτη Μαλκότση και της Λένας Παπαληγούρα.
-
www.texnes-plus.gr - 10.3.2017Δημήτρης ΧαλιώτηςΗ παράσταση του Χουβαρδά είναι σκηνοθετημένη με μαεστρία, έχει πολλά έξυπνα ευρήματα και το κυριότερο έχει εξαιρετική αισθητική... Το μεγάλο της όμως αβαντάζ είναι οι ηθοποιοί της, που έχουν δουλέψει – και φαίνεται – εξαντλητικά υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Χουβαρδά. Μέτρο, εκφραστικότητα, χιούμορ και σκηνική ευφυΐα χαρακτηρίζουν όλους τους ηθοποιούς της παράστασης... Η παράσταση του Χουβαρδά είναι μία ουσιαστική πρόταση πάνω στο είδος.
-
ελc - 28.2.17Τώνια ΚαράογλουΟ Χουβαρδάς, κατ’ αρχήν, έξυπνα πράττοντας, ανέτρεψε τους αναμενόμενους ρυθμούς της φάρσας, την έμφαση στην ταχύτητα δηλαδή και, γνωρίζοντας πως έχει στα χέρια του ένα είδος που βασίζεται ιδιαίτερα στο κούρδισμα του ρυθμού, μάς παρέδωσε το έργο επιτηδευμένα ξεκούρδιστο. [...] Έπειτα, οδήγησε τους ηθοποιούς σε ένα ψεύτικο παίξιμο που φανέρωνε τα «στοιχειώδη» αισθήματα των ηρώων: υποκρισία, μελοδραματισμό, ερωτικό πάθος, χωρίς να το στηρίξει στο πολυφορεμένο υπερβολικό ή χοντροκομμένο ύφος, αλλά περισσότερο στην ειρωνεία και σε μια «κομψή» απόδοση του γελοίου και της καρικατούρας. Αυτοί με τη σειρά τους, βοηθούμενοι και από την όψη (χάρη στα κοστούμια της Ιωάννας Τσιάμη (ειδική μνεία στον ντυμένο-στα-ροζ-από-την-κορφή-ως-τα-νύχια- Ερνέστο του Χρήστου Λούλη), στην κινησιολογία που επιμελήθηκε η Σταυρούλα Σιάμου (υπέροχο το «τόσο όσο» γελοίο βάδισμα του Μαρζαβέλ-Δημήτρη Τάρλοου, αλλά και στις κομμώσεις), μετουσιώθηκαν στο τσούρμο των αστείων ανθρωπάκων που ορίζει το έργο – τα οποία όμως προκαλούν και κάποια θλίψη εξαιτίας της γελοιότητάς τους. Και είναι γεγονός, σημαντικό κατ’ εμέ, πως η οπτική του Χουβαρδά άφησε χαραμάδες για να εισέλθει επί σκηνής αυτή η αίσθηση του δραματικού.
-
Art 22 - 25.2.2017Μάνος ΣτεφανίδηςΜία παράσταση που διαβάζεται σε πρώτο αλλά και σε δεύτερο επίπεδο καλοχουρδισμένη από έναν Χουβαρδά που βάλθηκε εδώ να πάρει το αίμα του πίσω ρισκάροντας μ’ ένα “ελαφρό” έργο. Και τα κατάφερε. Παίρνοντας τις χάρτινες φιγούρες του μπουλβάρ και δημιουργώντας αληθινό θέατρο που ανατρέπει τις χρόνιες, βαρετές συμβάσεις του είδους για να απευθυνθεί με επάρκεια στον θεατή του σήμερα… Έξοχοι ηθοποιοί κινούνται γύρω από έναν αποκαλυπτικό Τάρλοου αλλά και τον ανεξάντλητο περφόμερ και εικαστικό Άγγελο Παπαδημητρίου… Η παράσταση διαθέτει έναν διαβολεμένο ρυθμό με ηθοποιούς–ζογκλέρ που πάντως οφείλουν να ισορροπούν ανάμεσα σε τσεχωφικό κλαυσίγελο και την κομψότητα του Γκυ ντε Μωπασάν…. Στην παράσταση του θεάτρου Πορεία απόλυτα κερδισμένος αποδεικνύεται ο θεατής.
-
tospirto.net - 15.2.2017Στέλλα ΧαραμήΌπως και όλες οι παραστάσεις του [Γιάννη Χουβαρδά], έτσι και οι «Τρειςευτυχισμένοι» διακρίνονται για την κομψότητα τους τόσο χάρη στο πολυλειτουργικό σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, στα καλόγουστα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη και τους προσεγμένους φωτισμούς του Λευτέρη Παυλόπουλου. Το σημαντικότερο κεφάλαιο της παράστασης, ωστόσο, είναι η διανομή της… Ο Δημήτρης Τάρλοου λαμπρός με το ήθος του παλιού κωμικού, ο Χρήστος Λούλης ενσωματώνεται και στην κωμωδία εξασκώντας μοναδικά την εκφραστικότητα του, η Άλκηστις Πουλοπούλου παιγνιώδης και αεικίνητη μοιχός, ο Άγγελος Παπαδημητρίου φέρει τόσο ωραία τη φινέτσα της γαλλικής κωμωδίας, ο Λαέρτης Μαλκότσης σκιαγραφεί με ακρίβεια το πορτρέτο του κουτοπόνηρου υπηρέτη…, η Λένα Παπαληγούρα επιβεβαιώνει το κωμικό της μπρίο και πάλι σε ρόλο υπηρέτριας.
-
culturenow.gr - 15.2.2017Αναστασία ΡίζουΟ Γιάννης Χουβαρδάς… διατηρώντας το πνεύμα του είδους, έφτιαξε μια εκρηκτική αλλά και ντελικάτη, αέρινη κωμωδία, που καθοδήγησε με έναν γρήγορο και καταιγιστικό ρυθμό… Η μετάφραση του Στρατή Πασχάλη ήταν σύγχρονη, στρωτή και καλοδουλεμένη… Η έξυπνη και λειτουργική διακόσμηση της Εύας Μανιδάκη… δημιουργεί ενδιαφέροντα τεχνάσματα εξαπάτησης στον μικρόκοσμο των ηρώων. Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη είναι εντυπωσιακά, ντελικάτα, κομμένα και ραμμένα πάνω στον κάθε χαρακτήρα… Ο Δημήτρης Τάρλοου είναι ένας απολαυστικός Μαρζαβέλ…, ο Χρήστος Λούλης εντυπωσιάζει ως Ερνέστος…, η Άλκηστις Πουλοπούλου χτίζει συμπαθέστατα την τσαχπίνα σύζυγο…, ο Άγγελος Παπαδημητρίου…, φαντάζει ένας ιδανικός ερμηνευτής για αυτό το θεατρικό είδος…, ο Λαέρτης Μαλκότσης… δεν είναι λίγες οι στιγμές που με τον τρόπο του καταφέρνει να κλέψει τις εντυπώσεις..., η Ιωάννα Κολλιοπούλου βάζει τη δική της πινελιά.
-
Greek Report - 10.2.2017Σπύρος ΚακουριώτηςΣε όποια από τις περιοχές κι αν επιλέξει να κινηθεί ο θεατής, του αφρού ή του βυθού, είναι βέβαιο ότι θα απολαύσει ένα μαστορικά δομημένο κείμενο, σε μια παράσταση καλοκουρδισμένη, χωρίς σχεδόν τίποτε περιττό, με μια δεμένη ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών… Οι Τρειςευτυχισμένοι είναι από τις παραστάσεις εκείνες από τις οποίες ο θεατής βγαίνει ευχαριστημένος που τις είδε.
-
Lifo - 9.2.2017Λουίζα ΑρκουμανέαΕξισορροπώντας την αντιπαλότητα κανονικότητας και παράνοιας, [ο Γιάννης Χουβαρδάς] δημιούργησε έναν χώρο όπου όλα μοιάζουν συνηθισμένα…, αλλά η απειλή του εκτροχιασμού καιροφυλακτεί… Η έκπληξη της βραδιάς έρχεται από τον Δημήτρη Τάρλοου στον ρόλο του απατημένου Μαρζαβέλ. Ομολογώ πως αγνοούσα το κωμικό ταλέντο του ηθοποιού: αυτός ο παράξενος «αρκούδος», όπως τον αποκαλεί η σύζυγός του, με μεγάλη κοιλιά και αγκυλωμένη μέση, αναδεικνύεται εδώ σε ζωτική πηγή κωμικής ευφροσύνης. Η ένρινη φωνή, το περπάτημα πάπιας, η έκπληξή του όταν συλλαμβάνει τον Ερνέστο μέσα στη φούστα της Ερμάνς, όλα συνθέτουν μια αξιαγάπητη και αστεία περσόνα, μια έξοχη ερμηνεία… Ο Άγγελος Παπαδημητρίου δείχνει να φέρει αυτό το είδος θεάτρου στο καλλιτεχνικό DNA του… έχουμε να κάνουμε με μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση που δημιουργεί έναν ολοκληρωμένο, δικό της κόσμο, μέσα στον οποίο μας παρασύρει πρόθυμα.
-
Καθημερινή - 3.2.2017Σάκης ΙωαννίδηςΟ σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς στήνει έναν κόσμο με τα χαρακτηριστικά μιας ζούγκλας, ο οποίος ετοιμάζεται να σπάσει την αστική βιτρίνα που τον περικλείει και περιλαμβάνει το επικίνδυνο, το μανιώδες και το απωθημένο της φάρσας [...]. Το ερωτικό τρίγωνο και η μοιχεία για τον Λαμπίς είναι ιδωμένα διαφορετικά: ο απατημένος σύζυγος είναι ο πραγματικά τρισευτυχισμένος, καθώς η γυναίκα του και ο εραστής της κάνουν τα πάντα για να τον κρατούν ικανοποιημένο[...]. Ολοι συνυπάρχουν σε μια εύθραυστη και τόσο παράλογη ισορροπία. Απολαυστικοί είναι οι τρεις πρωταγωνιστές και ο Αγγελος Παπαδημητρίου ως Ζομπλέν για την ερμηνεία και την κίνησή τους, ενώ το ταλέντο τους δείχνουν ο Λαέρτης Μαλκότσης και η μεταμορφωμένη Ιωάννα Κολλιοπούλου.
-
monopoli.gr - 26.1.2017Όλγα ΣελλάΟ Γιάννης Χουβαρδάς, που κι εκείνος σπανίως καταπιάνεται με κωμωδίες, διάλεξε -όπως πάντα- τους καλύτερους συντελεστές για να αποδώσει στο σήμερα, ένα κείμενο και μια κατάσταση που πρωτοπαρουσιάστηκε τον προπερασμένο αιώνα. H μετάφραση του έμπειρου Στρατή Πασχάλη απέδωσε τη διαχρονικότητα μέσω του λόγου, η Εύα Μανιδάκη έστησε όχι μόνο ένα λειτουργικό και κομψό σκηνικό, αλλά ενέταξε σ' αυτό [...] πολλά αστεία στοιχεία, που συνομιλούσαν πανέξυπνα με το κείμενο, η Ιωάννα Τσάμη έφτιαξε μερικά από τα καλύτερα κοστούμια της. [...] Ο Δημοσθένης Γρίβας επέλεξε κατάλληλες μουσικές συνοδείες και οι ηθοποιοί του απέδωσαν εξαιρετικά την υποκρισία, την αθωότητα, την πονηριά [...] Η δουλειά που είχε να κάνει [...] η Σταυρούλα Σιάμου ήταν δύσκολη και βασική στο αποτέλεσμα της παράστασης [...] και πέτυχε ένα σπουδαίο αποτέλεσμα. [...] Ο Δημήτρης Τάρλοου είναι κομμένος και ραμμένος για έργα του Λαμπίς, [...] αλλά κανείς δεν υστέρησε σ' αυτή την παράσταση [...] η Άλκηστις Πουλοπούλου ως Ερμάνς είχε μπρίο, τσαχπινιά και πονηριά, […] ο Λαέρτης Μαλκόστης ως Αλσατός υπηρέτης απολαυστικός σε έναν τελείως διαφορετικό ρόλο που δείχνει το εύρος των δυνατοτήτων στις ερμηνείες του, η Ιωάννα Κολλιοπούλου έκπληξη στον πρώτο της, κατά δήλωσή της, κωμικό ρόλο και η Λένα Παπαληγούρα έμπειρη, σίγουρη, ακραία αστεία χωρίς ακραίες κινήσεις, στον διπλό ρόλο της υπηρέτριας, απέδειξε, για μία ακόμη φορά τις τεράστιες δυνατότητές της και το πόσο της πάει η κωμωδία. Ήταν αναμφιβόλως μια καλοσχεδιασμένη, καλοστημένη, καλοδουλεμένη παράσταση, που δημιουργεί το απαιτούμενο ευφρόσυνο αίσθημα στο κοινό και ταυτοχρόνως το καλεί να σκεφτεί τις υπόγειες διαδρομές και συμπεριφορές (των ηρώων και όσων μας θυμίζουν), σχολιάζοντας θαυμάσια (όσο και υπαινικτικά) τη διαχρονική δηθενιά και επιτήδευση κάθε μορφής. Μια παράσταση που μπορεί να προτείνει κανείς χωρίς ενδοιασμούς, γιατί το κοινό θα περάσει καλά.
-
ΤΑ ΝΕΑ - 24.1.2017Μυρτώ ΛοβέρδουΜια πολύχρωμη και πολύβουη πανδαισία. Το γέλιο, που βγαίνει αβίαστα και αποδεικνύεται λυτρωτικό γιατί είναι αυτοσαρκαστικό. [...] Στημένη με μαεστρία και καλοκουρδισμένη, η παράσταση πατά στη γερή και αισθητικά φινετσάτη μετάφραση του Στρατή Πασχάλη. [...] Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη [...] αποτελεί καθοριστικό σκηνοθετικό στοιχείο. [...] Υποκριτικές ακροβασίες και ερμηνευτικές λεπτομέρειες μοιράστηκαν οι επτά ηθοποιοί.
-
artic.gr - 22.1.2017Αναστάσης ΠινακουλάκηςΑυτό που ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά στην παράσταση Τρειςευτυχισμένοι είναι το σκηνικό περιβάλλον της Εύας Μανιδάκη, που αναδεικνύει μια σπάνιας ποιότητας και σκηνικής ευφυΐας σκηνογραφική μαστορική. [...] Ο Δημήτρης Τάρλοου φέρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Μαρζαβέλ χωρίς να διστάζει να τσαλακωθεί και ν’ αυτοσαρκάσει την εικόνα του δίνοντας μια πολύ απολαυστική περσόνα. [...] Ο Χρήστος Λούλης αποδεικνύει για άλλη μια φορά πως είναι ένας ερμηνευτικός χαμαιλέοντας [...]. Πλάι του, η Άλκηστις Πουλοπούλου ως Ερμάνς δίνει την εγωκεντρικότητα και την κυκλοθυμία του ρόλου, δίνοντας στο δοκιμασμένο θεατρικό ντουέτο, μια πολύ καλή στιγμή. Η Λένα Παπαληγούρα ξαφνιάζει το θεατή με το κωμικό ταλέντο που ξεδιπλώνει με τον ρόλο της Πετούνιας. Ο Άγγελος Παπαδημητρίου δίνει έναν μαγικό Ζομπλέν [...].